معرفی کتاب: درس‌کاوی پروفسور سرکارآرانی

♻♻ نویسنده: محمدرضا سرکارآرانی

♻♻ مترجم: افسانه حجتی طباطبائی

♻ ناشر: مرآت

موضوع: درس کاوی
معرفی کتاب
عنوان فارسی: درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری
عنوان انگلیسی: Lesson analysis: a methodology for research in teaching and learning process
نویسنده: محمد رضا سرکارآرانی
مترجم: افسانه حجتی طباطبائی
ناشر: مرآت
سال انتشار: ۱۳۹۸ (ویرایش دوم)

معرفی کتاب:
در سال‌های اخیر، مفاهیمی مانند اقدام پژوهی، درس پژوهی و… وارد ادبیات آموزشی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به معنای پژوهش مشارکتی معلمان، یادگیری سازمانی، مدیریت آموزشی موثر و… دانست. این رویکرد تغییرات امیدوار کننده‌ای در معلمان و مدیران آموزشی به وجود آورده و در برخی تحولات به پیشرفت آنان و ارتقای کیفیت تدریس منجر شده است.از طرف دیگر، درس‌پژوهی از روش و راهنمایی عملی برای بهبود تدریس در مدرسه و تربیت حرفه‌ای معلمان پا را فراتر گذاشته و به شیوه‌ی جدیدی برای پژوهش در مراحل تدریس و آموزش رسیده است که با عناوینی مانند «واکاوی بالینی تدریس»، «تحلیل درس» و … از آن‌ها یاد می‌شود. درس‌کاوی نیز در جریان چنین رویکردی ظهور یافته است و می‌توان آن را مشاهده‌ی دقیق و برنامه‌ریزی شده‌ی پروسه‌ی تدریس و یادگیری تعبیر کرد. محمدرضا سرکارآرانی در کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری در واقع در ۸ مقاله ای که از درس کاوی در آن ها استفاده شده است به طور کامل به موضوع درس کاوی می‌پردازد.

رفرنس: دبیرخانه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره دوم متوسطه کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *