معرفی کتاب در حوزه مدیریت کلاس درس

معرفی کتاب در حوزه مدیریت کلاس درس

گروه توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان آذربایجان شرقی

 

معرفی کتاب الفبای مدیریت کلاس درس اثر روبرت تی تابر

مربیان به تعادل بین نظریه نظم و عمل آن در کلاس نیاز دارند. این امر به ویژه با افزایش تقاضا برای پاسخگویی معلمان، در فضای آموزش و پرورش امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تابر کتاب خود را برای کسانی که تازه وارد تدریس می شوند و کسانی که در حال حاضر معلم های باتجربه هستند اما در صورت وجود هیچ چیز کمی داشته اند، طراحی کرده است. این کتاب چندین چارچوب صوتی را ارائه می دهد که خوانندگان می توانند با استفاده از آنها شش مدل نظم یافته و آزمون شده (Dobson ، Canters ، Jones ، Dreikurs ، Glasser و Gordon) را ارزیابی کنند. همه این مدل ها جواب می دهند. معلمان باید الگوی نظم و انضباطی را انتخاب کنند، یاد بگیرند و اجرا کنند که به بهترین نحو احساسی را که احساس می کنند باید با دانش آموزان رفتار شود، منعکس کند. این کتاب می تواند به آنها کمک کند.

 

معرفی کتاب مدیریت کلاس

«مدیریت کلاس» نوشته دکتر محمدرضا سرمدی(-۱۳۴۴) و محمدحسن صیف از مجموعه کتاب‌های آموزشی دانشگاه پیام نور در رشتۀ علوم تربیتی است. در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم: امروزه، نظام‌های آموزشی برای تحقق اهداف ازپیش تعیین‌شدۀ خود از عوامل گوناگونی بهره می‌گیرند. یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین عواملی که قسمت اعظم تحقق هدف‌های مذکور در گرو آن است، معلمان و شیوۀ عمل آن‌ها در مدارس و کلاس‌های درس است، به‌طوری‌که همۀ فعالیت‌های آموزشی و سرمایه‌گذاری‌هایی که در امر آموزش و پرورش صورت می‌گیرد به دلیل حضور معلمان در کلاس درس و تحقق تدریس مطلوب است، زیرا با این امر است که تمامی هدف‌های آموزش و پرورش تحقق می‌یابد. اساسی‌ترین عنصر در تدریس مطلوب را می‌توان مدیریت کلاس در نظر گرفت. مدیریت کلاس یکی از چالش‌های اصلی و اساسی معلمان امروز محسوب می‌شود، به‌طوری‌که طبق یکی از گزارش‌های مؤسسۀ بین‌المللی آموزش و پرورش در سال ۲۰۰۴ حدود یک سوم معلمان در پنج سال اولیۀ تدریس خود از امر تدریس و شغل معلمی دست می‌کشند و آن را رها می‌کنند. این مؤسسه خاطر نشان می‌کند که کمبود مهارت، آسودگی، و اطمینان در مدیریت کلاس دلایلی بودند که معلمان برای ترک شغل و حرفۀ خود عنوان کرده‌اند

 

 

 

معرفی کتاب

مدیریت کلاس و کلاس داری” / آن چه هر معلم باید بداند
کتاب حاضر با عنوان اصلی (What every teacher should know about classroom management and diciplin) اثری از دونا واکر تایلستون (Donna Walker Tileston) می باشد که با ترجمه ای از علی اسماعیلی و بهمن ابراهیمی، توسط انتشارات شلاک منتشر شده است.
هدف این کتاب، بررسی گونه های متعدد مسایل رفتاری در کلاس، علل ریشه ای احتمالی و راه حل های موثر می باشد. این کتاب ادعای حل سریع مسایل را ندارد، بلکه هدف آن راهنمایی آموزگار کلاس جهت کمک به آگاه کردن دانش آموزان از رفتار خود و پذیرفتن مسئولیت این رفتارها می باشد . مشخص کردن مدیران خوب کلاس ساده است، چرا که آنان ویژگی هایی دارند که به دانش آموزان کمک می کند تا مدیریت ماهرانه ای بر رفتارشان داشته باشند. در فصل پیش رو به ۷ روش برای پیشگیری از بروز رفتار خارج از تکلیف ساده، نگاهی می افکنیم و علاوه بر آن بررسی می کنیم که اگر رفتار چیزی بیش از حد تکلیف باشد، باید چه کاری انجام دهیم.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
“سومین ملاک برای موفقیت دانش آموز ایجاد فضایی در کلاس درس است که فشار روانی اندک یا متعادل- و نه هرگز زیاد- ایجاد کند. از زمان تولد، مغز ما بقا را برتر از همه چیز قرار داده است. جنسن ( ١٩٩٧ ) می گوید: «ساقه ی مغز فرمانده هیجانات در معرض تهدید ما است. به هنگام احساس تهدید، بیش از حد معمول در بدن کورتیزول آزاد می شود تا باعث شود مهارت های فکری مرتبه بالا، جای خود را به عملکردهای خودکار بدهند و به بقا کمک نمایند گرچه آزاد شدن کورتیزول در طول فشار روانی زیاد برای ما، به عنوان یک موجود زنده، مفید است، دانش آموزانی که دائماً در شرایط فشار روانی بالا قرار دارند بسیار کسل می شوند و گرایش زیادی به ازدست دادن کنترل تکانش هایشان دارند.”

 

 

معرفی کتاب ۸ گام مدیریت موفق کلاس درس: راهنمای معلمان در برخورد با دانش آموزان دشوار

جورج ام کاپالکا در کتاب ۸ گام مدیریت موفق کلاس درس: راهنمای معلمان در برخورد با دانش آموزان دشوار با استفاده از راهکارهای کاربردی و عملی بهترین و مؤثرترین شیوه‌ها را برای دستوردهی در موقعیت‌های نابسامان کلاسی ارائه می‌دهد.

یکی از سوالاتی که معلمان و همین‌طور متخصصان سلامت روان در سراسر جهان با آن مواجه‌اند این است که “ما چگونه می‌توانیم به ‌صورت مثبت و موثر رفتار کودکان دچار مشکل را تحت تأثیر قرار داده و به آن‌ها این انگیزه را بدهیم که این رفتار بهبود یافته را به شیوه‌ای منسجم در محیط‌های مختلف بروز دهند؟”

دکتر جورج کاپالکا (Gorge Kapalka) در کتاب ۸ گام مدیریت موفق کلاس درس (Eight Steps to Classroom Management Success)، به تمامی معلمان مدارس کمک خواهد کرد تا مدیریت کلاس‌هایی که دارای دانش آموزان ناسازگار هستند را در دست بگیرند. او شیوه‌هایی ارائه می‌دهد که کاملاً کاربردی بوده و منجر به تشدید تنش در آن موقعیت نمی‌شوند. او در این کتاب نه تنها روش‌های صادر کردن هشدارهای مؤثر را ارائه می‌دهد، بلکه توضیح می‌دهد که چرا راهبردهای سنتی هشدار دادن تقریباً همیشه به شکست می‌انجامند.

کتاب حاضر استفاده از راهبردهای سکوت تربیتی را مورد بحث قرار می‌دهد و نحوۀ استفاده از آن‌ها را در صورت پرخاشگرانه بودن یا نبودن رفتار دانش‌آموز روشن می‌سازد. همچنین مثال‌هایی در رابطه با تدوین قراردادهای رفتاری ارائه داده و نحوۀ تعدیل انتظارات معلم بر اساس سن کودک، محیط بروز رفتار نامناسب، رفتارهای خط پایه در مفاد قرارداد را به تفصیل بیان می‌دارد و در نهایت توضیح می‌دهد که معلمان و روانشناسان مدرسه چگونه می‌توانند رفتارهای بهبود یافته در کلاس درس را به سایر محیط‌های مدرسه و خانه گسترش دهند.

 

گروه توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان آذربایجان شرقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *